torstai 25. toukokuuta 2017

R ja S - harjoituksia





Meillä on harjoiteltu syksystä saakka Deetä, Ärrää ja Ässää. Hiukan on edistytty, mutta vielä ei kunnolla ässät sihahtele eikä ärrät sorahtele. Kyllä ne sieltä tulee, kun muistaisi ja jaksaisi harjoitella. Ja vanhemmat on siis ne, kenen pitäisi jaksaa, viisivuotias kyllä harjoittelee, kun joku vain olisi kaverina. 

Olemme hakeneet puheterapeutilta ohjeita ja vinkkejä (jotka olivat aika pitkälti sellaisia, joita netistäkin löytyy ja joita olemme käyttäneet.) Koska harjoittelu on helposti puuduttavaa (ainakin aikuisen mielestä), niin ilahtuneena otimme kokeiluun Oppi & ilo - sarjan Ärrän kierrän - puuhakirjaan. 

Ärrän kierrän - tehtäväkirjassa on R, S ja D-harjoituksia. Kirjan alussa testataan, tunnistaahan lapsi miltä R ja S kuulostavat. Sitten päästään erilaisiin kielijumppaharjoituksiin jotka vaikeutuvat sitä mukaa, kun ääntäminen sujuu. 

Puuhakirjassa on kiva, värikäs sirkusaiheinen kuvitus ja paljon kivoja tehtäviä. Aina, kun äänteitä on harjoiteltu, lapsi saa värittää yhden ruudun harjoitustaulukosta. 

Pienten lasten kanssa harjoittelussa leikki ja hauskuus ovat tärkeitä, ja ne toteutuvat tässä puuhakirjassa. Trii trii trii! Menemmekin harjoittelemaan, seuraavalla aukeamalla on tiikeri! 

tiistai 16. toukokuuta 2017

Hygge - Hyvää elämää


Luin tämän kirjan jo maaliskuussa, ja tarkoitukseni on ollut esitellä se jo aiemmin. Tässä siis yksi kirja, josta olen pitänyt ihan mahdottoman paljon! 

Kirjoitin hyggeilystä jo aiemmin täällä: Ihanaa on: arki, kotoilu ja hygge.

Meik Wikingin kirja Hygge - Hyvän elämän kirja ensinnäkin määrittelee sen, mitä hygge on. Toiseksi siinä kerrotaan, miten elämän saa lisää hyggeä. Ja syy, miksi elämässä pitäisi olla hyggeä on se, että siitä tulee onnelliseksi. 

Tanska on tutkimusten mukaan maailman onnellisimpia maita ja Euroopassa onnellisin (vaikka siellä on korkea verotus). 

Hygge on pyrkimystä arkipäivän onnellisuuteen. Tämä on se asia, mihin minä olen pyrkinyt, ja nyt minulla on sille nimikin. Suurin osa elämästä on arkea, ja se koostuu pienistä asioista. Hyggessä on kyse siitä, että hyödynnämme näitä tavallisia päiviä. 

Voisi luulla, että meillä Suomessa olisi tosi hyggeä, koska juomme tanskalaisia enemmän kahvia ja syömme heit enemmän karkkia, ja nämä ovat yksiä hyggen merkkejä. Kynttilöissä häviämme, että olisiko tämä se ratkaiseva asia. 


Vaikka syksy ja talvi ovatkin eniten hyggemäistä aikaa, kesälläkin voi hyggeillä. Kesähyggeen kuuluu ruskettunut iho, hiekkaranta, vastaleikattu nurmikko sekä kirjan lukeminen puun varjossa. Myös grillijuhlat, eväs- ja polkupyöretket ovat hyggeä. 

Hyggeilyyn ei tarvita paljoa rahaa. Teen juominen on hyggempää kuin shamppanjan juominen. (Mitä enemmän blong-blongiä, sitä vähemmän hyggeä.)


Hygge on 

 vastalääke pimeälle talvelle
 tunnelmaa
 yhdessäoloa rakkaiden kanssa
 kodikkuutta
 viihtyisyyttä
itsensä hellimistä
lepohetki arjesta
rentoutumista
kiireettömyyttä
yksinkertaisuutta
hetkestä nauttimista



Hyggeä voi lisätä elämään 

kynttilöillä 
oikealla valaistuksella
kuumilla juomilla 
ja monella muulla jutulla, joista kannattaa lukea kirjasta lisää



Kustannus Readme.fi

lauantai 6. toukokuuta 2017

Hengähdyshetkiä

"Terveyttä tavoitellessa on hyvä kuunnella paitsi hyvinvointiguruja myös itseään. Ei ole sellaista treeniohjelmaa, ruokavaliota, kahvimäärää, monivitamiinipilleriä tai työtahtia, joka toimisi jokaisen stressaantuneen kohdalla ja tekisi autuaaksi. Avain tasapainoon on asioiden kokeilussa ja itsen kuuntelussa." 



Yllä oleva lainaus on kirjasta Hengähdyshetkiä - opas stressittömään elämään (Mia Jokiniva, Gummerus kustannus). Kirjasta löytyy erilaisia stressinpoistoharjoituksia sekä kehon- ja mielenrauhoittamisen metodeja. Opas auttaa löytämään tasapainoa elämään järjestämällä nykyistä arkea uudelleen.

Hengähdyshetkiä on hyvä opas sille, joka tuntee stressiä tai kiirettä elämässään. Lukea voi vaikka yhden sivun päivässä, edetä voi täysin omaan tahtiin. Tietotekstiä kirjassa on niin paljon, että sitä osiota kannattaa lukea ajan kanssa. 




Oppaassa on selitetty elimistön toimintaa; sitä, miten stressi oikeasti kehossa vaikuttaa. Saamme päivittäin liikaa ärsykkeitä, emmekä pääse levolliseen tilaan. Joskus sanotaan, että pieni stressi auttaa saamaan asioita paremmin valmiiksi, mutta hallitsematon stressi on aina negatiivista. 

Ylikuormitustila rakentuu hiljalleen, joten sitä ei helposti huomaa. Rentoutuminen ei välttämättä tunnu heti hyvältä, koska keho ja mieli ovat tottuneet kiireeseen. Stressioireita ei voi päättää lopettaa, mutta niiden purkamiseen löytyy keinoja, joita kirjassa on esitelty laajasti. 

Stressitekijät voivat olla niin fyysisiä (esim. treenirasitus, melu, nälkä), elämäntilanteeseen liittyviä (esim. häät, matkustaminen, huono työilmapiiri) tai mieleen liittyviä (kuten rakastuminen, riitely, häpeä). 




Stressi vaikuttaa kehoon ja mieleen monin tavoin. Verenpaine voi nousta, voi tulla ruuansulatusongelmia ja lihasjännitystä tai se voi vaikuttaa jopa luuston kuntoon ja hormonitoimintaan. 

Kirjan tavoitteena on oppia kohtaamaan stressiin liittyvät asiat tietoisesti. Tietoisuus tarkoittaa läsnäoloa ja itsensä havainnoimista hetkessä. 

Kun keho ja mieli joutuvat äärimmäisen stressaantuneiksi, ne käyttävät kaiken energian rasituksen kestämiseksi. Hengitys on ainoa konkreettinen, mitattava ja helposti havaittava asia, joka toimii kehon ja mielen välissä. Verenkiertoa ei voi komentaa, mutta hengitystä voi ohjata. Hengitysharjoituksilla voi helpottaa stressin oireita. Hengitäppä siis pari kertaa aivan rauhallisesti syvään. 

tiistai 2. toukokuuta 2017

Miniloma Edenissä





Kävin viikonloppuna minilomalla lasten kanssa Oulun Edenissä. Tämä on meille tuttu matkakohde, olemme käyneet täällä monesti aiemminkin. 

Break Sokos Hotel Eden sijaitsee meren rannalla hyvien liikunta- ja ulkoilumahdollisuuksien vieressä. Lapsille on leikkialueita, hotellin vieressä on iso Nallikarin hiekkaranta ja kylpylä on ihana! 

Suosittelen toisen kerroksen Maisema-ravintolaa,jossa voit valita näköalan joko merelle tai kylpylään. Me söimme tällä kertaa aulabaari Arassa, koska ajomatkan jälkeen lapsilla alkoi olla niin nälkä, etteivät he jaksaneet odottaa Maisema-ravintolan avautumista. 

Lapseni rakastavat hotelleissa aamupaloja; sitä, kun saa valita ihan mitä tahtoo. Aamupala koostuikin rapeasta pekonista, verigreipistä ja suklaaputouksessa dipatuista vaahtokarkeista.. (No, minä jätin vaahtokarkit väliin ja nautin valmiiksi paloitelluista hedelmistä!)





Postaus on tehty yhteistyössä Break Sokos Hotel Edenin kanssa. 
Linkit vievät hotellin nettisivuille, mutta klikkaa niitä huoletta - en saa niiden käyttämisestä tuloja. :) 




Joka kerta Edenissä olemme olleet tyytyväisiä huoneisiin. Ne ovat siistejä ja mukavia. Tälläkin kertaa saimme parvekkeen merinäköalalla.

Paras juttu Edenissä on tietysti kylpylä. Illalla ennätimme uida pitkään ja aamullakin noin tunnin verran ennen aamupalaa. 

Edenissä on iso uima-allas, jossa tulee tasatunnein aaltoja. Lisäksi sieltä löytyy kolme poreallasta, vauvojen allas ja ulkoallas (jonne minä en uskaltanut, mutta vanhin poika uskalsi moneen kertaan.) Saunaosastolta löytyy perinteinen sauna, turkkilainen höyrysauna sekä roomalais-iiriläinen höyrysauna.

Aurinko paistoi ihanasti kattoikkunoista, joten kerrankin minua ei paleltanut! (Minähän palelen yleensä aina..) Ihmisiä oli hiukan vähemmän, kuin talviloma-aikaan, ja aamulla saimme uida melkein tyhjässä kylpylässä. Aika luksusta! 





Hotelli on viihtyisä ja tulemme tänne aivan varmasti vielä uudestaankin lomalle! 




Nallikarin alueella on muutakin tekemistä, joten pidemmällekin lomalle löytyy tekemistä. Talvella voi hiihtää tai pilkkiä meren jäällä, kesällä ja syksyllä retkeillä ja kesällä uida. Edenin vieressä on esimerkiksi liikuntahalli ja lähettyvillä on myös ponipiha sekä vauhtipuisto. 

Rannalla on iso kiipeilyteline ja sen vieressä pieni leikkipuisto. Toki ranta itsessään on kiva leikkipaikka lapsille.