keskiviikko 30. tammikuuta 2019

Runebergintorttu muuttui kääretortuksi



Ohje laskiaispulliin, Runebergin torttuihin ja aurajuustosydämiin löytyy täältä: Helmikuun leivonnaiset


Runebergin kääretorttu 


Vatkaa 4 munaa + 1½dl sokeria. 
Lisää 1 dl mantelijauhetta + ½dl perunajauhoja + 1 tl leivinjauhetta + 1 tl kardemummaa + 1 dl mantelirouhetta. 

Levitää taikina uunipellille, jossa on leivinpaperi. 
Paista 200 asteessa noin 10 minuuttia (tai hiukan alle). 

*

Kumoa torttupohja leivinpaperille, jolle on ripoteltu sokeria. 

*

Levitä jäähtyneelle pohjalle vadelmahilloa ja sen päälle 200g tuorejuustoa, johon on sekoitettu ½dl tomusokeria. 


Kääri rullaksi. 






Tämä postaus on vanha, edellisestä kodista. Ohjeen vuoksi laitoin tämän uudelleen tänne, jos vaikka innoistuisi leipomaan kääretorttua. (Se on leivonnainen, jota teen todella harvoin.)

maanantai 28. tammikuuta 2019

Uuden kuukauden lupaus










Telkkarista tuli uusin Tuntematon sotilas, ja koskapa en ollut sitä nähnyt, katsoin sarjan puolison kanssa. Tavallisestihan minä en juurikaan telkkaria katso, paitsi jääkiekon mm-kisat keväisin, nekin tunnelman takia, en minä jääkiekosta paljoakaan ymmärrä. 

Ihan kivaa on ollut iltaisin katsoa yhdessä sitä Tuntematonta. Vanhin poika on myös änkeytynyt kolmanneksi kahden istuttavaan sohvaan. 

No mutta tämä ei nyt ollut se pointti, mistä halusin kertoa, vaan se, että näitä isoja murheita katsoessa tuli mieleen, että kovin hyvin on meillä asiat. 

Kaikki perusjutut on kunnossa. On ruokaa, on lämmintä, saadaan nukkua. Kukaan ei ole kuolemansairas. Silti monet asiat voivat harmittaa ja painaa mieltä. 

Juteltiin sitten siinä elokuvan jälkeen kanssa, että enemmän pitäisi kiinnittää taas huomiota kaikkeen siihen, mikä on hyvin. Mikä toimii, mistä voi olla iloinen ja onnellinen. 

Aina on jotain harmia ja jotain, mikä ei mene niinkuin haluaisi, mutta jos ne jutut ei ole kovin kauheita, niin odotellaan että ne asiat menee ohi. Onhan nuo menneet ennenkin. Pakkanen loppuu joskus, ja sitten taas kesällä on viimeistään lämmin. 

Nyt teen helmikuulle sellaisen lupauksen, että teen tarkoituksella asioita, joista tulee hyvä mieli. Tällainen uuden kuukauden lupaus on paljon parempi idea, kuin uuden vuoden lupaus. Kuukausi on tarpeeksi lyhyt aika, niin että sen jaksaa. (Minä en ainakaan jaksa tehdä koko vuoden kestäviä lupauksia.)

Elikkä, nyt vain miettimään, mikä kaikki ilahduttaa tai tekee onnelliseksi. Mitä se voisi olla? Mikä pieni juttu ilahduttaa juuri sinua? 


ps. Lisää samasta aiheesta: 5 ohjetta onnellisuuteen

Nämä kuvat on ihanasta kahvilasta Villa Marenki, jossa kävin työkaverin kanssa. Tässä yhdistyi monta asiaa, jotka ilahduttivat: hyvä seura, kaunis miljöö ja hyvä syötävä. Tänne menen uudestaankin, tästä tuli uusi suosikkikahvilani! 


lauantai 26. tammikuuta 2019

Kakeibo - säästämistä japanilaisittain


Olen vuosia pitänyt tilikirjaa. Se on ollut ihan tavallinen ruutuvihko, johon olen kirjannut tulot ja menot. Rahankäytön seurantaan on varmasti olemassa erilaisia sovelluksiakin, mutta minä olen kynä ja paperi - ihminen, ja haluan käyttää niitä tässäkin asiassa. 

Kakeibo on siis tilikirja, joka ohjaa viisaaseen taloudenpitoon sekä säästämiseen. Kakeibo ei ole opas, vaan tehtäväkirja. Sen voi aloittaa milloin vain, selkeiden ohjeiden avulla alkuun pääsee heti. 

Kakeibo on tullut Japanista, jossa sitä on käytetty yli sadan vuoden ajan. Kakeibon idea on aikalailla sama, millaisen olin itselleni jo kehittänyt. Jokaisen kuun alussa kirjatan ylös tulot, ja niistä vähennetään kiinteät menot. 

Kakeibo on helppo, koska siinä on valmiiksi jokaiselle kuukaudelle ja viikolle omat sivunsa, sen kuin täyttää ne omien tulojen ja menojen mukaan. Lisäksi se on tarkempi kuin ruutuvihkoni, ja menojen tarkempi seuraaminen auttaa myös kyseenalaistamaan ostokset paremmin. 

Kakeibo ohjaa järkevään kulutukseen kysymällä, kuinka paljon rahaa on käytössä, kuinka paljon siitä halutaan säästöön, kuinka paljon rahaa kulutetaan ja kuinka rahankäytössä voisi kehittyä. 

Lisää samasta aiheesta blogissani: 







keskiviikko 23. tammikuuta 2019

Terveellinen ravinto, rentouttava uni





Tämän vieraskynä-postauksen on kirjoittanut SomniShopin tiimin lääkäri Jan Werde. Postauksen lopussa olevan linkin klikkaaminen ei tuo minulle tuloja. 




Miksi terveellinen ravinto vaikuttaa uneen?

Rentouttavalla unella ja terveellisellä ravinnolla on tärkeä merkitys fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta. Nykypäivänä valitettavasti kumpaakaan näistä ei voi pitää itsestäänselvyytenä. Nukahtamis- ja univaikeudet ovat pääsyy huonoihin yöuniin. Usein kuitenkin unohdetaan, että huono uni ja epäterveellinen ravinto kulkevat käsi kädessä. Ennen kuin etsii ratkaisua lääkekaapista, on vilkaisu ruokalistaan paikallaan.

Ajoita oikein

Useat meistä tiedostavat, että tasapainoisella ruokavaliolla voi vaikuttaa positiivisesti omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Lisäksi sillä on vaikutusta myös nukkumiseen. Joka syö hyvin, nukkuu paremmin. Avainasemassa on etenkin illallinen. Vanha viisaus ei ole menettänyt merkitystään - syö aamiaista kuin kuningas, lounasta kuin prinssi ja illallista kuin kerjäläinen. Iltaisin ei tule vaatia elimistöltä liikoja. Kun ruoansulatus on käynnissä, keho ei voi rentoutua ja nukahtaminen kestää kauemmin.

Iltaisin tulisi välttää etenkin rasvaisia ja lihapitoisia ruokia, sillä niiden nauttimisen jälkeen  ruoansulatuskanava joutuu työskentelemään erityisen pitkään. Kiireisessä työelämässä illallinen on kuitenkin monille päivän pääruoka. Olisi silti tärkeää yrittää koostaa ateria  kevyistä, helposti sulavista ainesosista. Ruoka-aikaa ei myöskään tulisi venyttää liian pitkälle iltaan. Ruoansulatuskanavalle olisi hyvä antaa noin kaksi tuntia aikaa hoitaa tehtävänsä, ennen kuin on aika mennä nukkumaan.

Ruoan laadun ja määrän lisäksi on olemassa myös muita vinkkejä, joiden avulla nukkua paremmin.

Tryptofaani ja serotoniini

Serotoniinilla on iso merkitys unen säätelyssä. Tätä aivojen välittäjäainetta kutsutaan arkikielessä usein myös yhdeksi onnellisuushormoniksi. Serotoniini vaikuttaa mielialaan (sen vajaus voi ilmetä alakulona) ja uni-valverytmiin. Kun serotoniinitasot ovat kunnossa, myös mieli on rento ja tasapainossa. Lisäksi nukahtamis- ja univaikeuksia esiintyy tällöin harvemmin.

Serotoniinitason ylläpidolle tärkeää on tryptofaanin riittävä saanti. Tryptofaani on aminohappo, josta elimistö muodostaa serotoniinia. Aminohapot taas ovat proteiinista saatavia rakennusaineita. Tryptofaania saakin monista proteiinipitoisista ruoista, kuten lihasta. Kun syöt yhden proteiinipitoisen aterian, saat tryptofaanin lisäksi myös joukon muita aminohappoja. Kaikki nämä aminohapot haluavat päästä yhtä aikaa aivoihin, jolloin ne tukkivat toistensa tien. Tryptofaanin on hankala päästä aivoihin, jossa sitä kuitenkin tarvitaan serotoniin muodostamiseen.

Serotoniinin valmistuksen kannalta ihanteellista olisikin syödä elintarvikkeita, joiden tryptofaanipitoisuus olisi mahdollisimman korkea samalla, kun proteiinin osuus olisi pieni. Tällaisia ruokia ovat muun muassa banaanit, kaako, kaurahiutaleet, kananmunat sekä cashew- ja saksanpähkinät. Edellä mainittuja elintarvikkeita syömällä voi itse nostaa elimistön tryptofaani- ja serotoniinitasoja, mikä edesauttaa parempaa unta.

Magnesium

Magnesium on tunnettu apu urheilusta johtuviin lihaskramppeihin, sillä se auttaa lihaksia rentoutumaan. Samasta syystä sillä on tärkeä merkitys myös nukahtamisen kannalta. Kun lihakset ovat rennot, koko keho alkaa rentoutua, mikä taas valmistaa sitä alitajuisesti nukkumaan. Jos veressä ei ole tarpeeksi magnesiumia, lihakset pysyvät jännittyneinä ja jalat ovat levottomat ja voivat jopa krampata öisin. Seurauksena on usein nukahtamis- ja univaikeuksia.

Siksi onkin tärkeää varmistaa magnesiumin riittävä saanti. Kun ruokavalio on tasapainossa, magnesiumin 300 milligramman päivittäisen tarpeen tulisi täyttyä automaattisesti. Mikäli tämä ei onnistu, on syytä syödä tarkoituksenmukaisesti elintarvikkeita, etenkin hedelmiä ja vihanneksia, joissa magnesiumia on. Erityisesti banaani, pinaatti ja pavut ovat hyviä magnesiumin lähteitä.

Melatoniini

Melatoniini on aivoissa erittyvä hormoni. Se on vastuussa esimerkiksi väsymyksen tunteen syntymisestä. Kun ulkona on valoisaa, hormonin eritys on pienimmillään. Pimeän tullen melatoniinin eritys kiihtyy ja väsymys iskee. Stressaantuneena tai uni-valverytmin ollessa epäsäännöllinen myös melatoniinitasot menevät sekaisin. Elimistö kuvittelee, ettei ole aika mennä nukkumaan, vaikka yö olisi jo pitkällä.

Melatoniinia ei kuitenkaan erity vain ihmisen aivoissa. Myös eläimet ja jotkut kasvit pystyvät tuottamaan sitä. Erityisesti pähkinät, kuten saksanpähkinät ja mantelit, ja jotkut mausteet, kuten kaneli, sisältävät suuria määriä melatoniinia. Lasillinen mantelimaitoa tai kourallinen saksanpähkinöitä ennen nukkumaanmenoa on helppo kotikonsti nostaa omaa melatoniinitasoa. Väsymys tulee oikeaan aikaan ja nukahtaminen on helpompaa.

Sokeria veressä

Verensokerista puhuttaessa ensimmäisenä tulee mieleen diabetes. Diabeetikoiden verensokeri pysyy korkealla pitkän aikaa. Tämä on kaikkea muuta kuin terveellistä, eikä siitä ole hyötyä nukkumisenkaan kannalta. Uusimpien tutkimusten mukaan on kuitenkin huomattu, että korkea verensokeritaso vaikuttaa positiivisesti eri semiokemikaalien syntymiseen aivoissa. Kun hermot saavat sokerista riittävästi energiaa, ne pystyvät tuottamaan nopeammin aivojen välittäjäaineita, kuten serotoniinia ja melatoniinia.

Diabeetikoiden pysyvästi korkean verensokerin sijaan kyse on ennemminkin elintarvikkeista, joilla on korkea glykeeminen indeksi. Tällaiset ruoat nostavat verensokerin nopeasti, jolloin vereen vapautuu insuliinia. Tarkoitus ei siis ole pitää verensokeria jatkuvasti korkealla, vaan tarjota hermosoluille tarpeeksi sokeria oikeaan aikaan. Pasta ja riisi ovat hyviä esimerkkejä elintarvikkeista, joiden glykeeminen indeksi on korkea. Etenkin jasmiiniriisin hiilihydraatit vapautuvat nopeasti elimistöön. Lisäksi se on terveellistä ja siksi suositeltavaa paremman unen takaamiseksi.

Kahvi

Nykypäivän kiireisessä arjessa monille ei tulisi kuuloonkaan luopua kahvista. Jos kahvia juo liian myöhään, sen piristävä vaikutus kostautuu usein nukkumaan mentäessä. Lisäksi sen säännölliseen nauttimiseen tottuu. Ajan kuluessa kofeiinia on saatava suurempi määrä, jotta aiempi teho saavutetaan. Tämä taas voi sekoittaa uni-valverytmin.

Terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion lisäksi rentouttavan ja palauttavan unen kannalta merkittävä tekijä on oikeanlainen unihygienia. Tähän kuuluvat esimerkiksi säännöllinen uni-valverytmi ja rauhallinen uniympäristö. Jos haluat lisää tietoa, kuinka parantaa nukkumistottumuksia, nukkua rauhassa läpi yön ja herätä aamulla virkeänä, käy tutustumassa osoitteeseen: https://somnishop.fi .
  

maanantai 21. tammikuuta 2019

Ihan oikea talvi (ja mutakakkua)





Niin tuli tännekin ihan oikea talvi. Pakkasta on parikymmentä astetta ja lunta kolattavaksi saakka. Ei olisi haitannut, vaikkei ihan näin kylmä olisi ollut. 

Toki jos vertaan lähtötilanteeseen, niin eihän tämä Etelä-Suomen talvi toki ole lainkaan niin kylmä kuin pohjoisempana. Ei ole pakkasta yli neljääkymmentä, eikä kolmeakymmentäkään viikkotolkulla. Niin että aina on jossain huonommin, taikka paremmin. 

Pidän kyllä tästä eteläisemmästä talvesta enemmän. Ihan parasta tässä talvessa on se, miten valoisaa täällä on. Ei täällä ollut lainkaan sitä pimeää ja synkkää vaihetta, johon olen tottunut. (Tai itse asiassa en ollut tottunut, sillä olin aivan poikki ja väsynyt. Täällä pimeys ei ole päässyt minu aväsyttämään yhtä pahasti.) 

Niin ja loppuun vielä ihana mutakakun ohje, sillä talvipakkasista selviää helpoiten suklaan voimalla! 



Ihanan valuva mutakakku

Laita pieneen (noin 20cm) irtopohjavuokaan leivinpaperi pohjalle. 

*

Sulata kattilassa tai mikrossa 150 g voita + 200 g tummaa suklaata. 

Lisää 2 dl sokeria + ripaus suolaa. Sekoita. 

Lisää 4 kananmunaa yksitellen, vatkaa jokaisen jälkeen hyvin. 

Lisää 3/4 dl vehnäjauhoja, sekoita kevyesti, älä vaivaa. 


Kaada taikina vuokaa ja paista uunin alaosassa 175 asteessa noin 20 minuuttia. 
(Alaosassa siksi, ettei pinta pala.)


Laita kakku jääkaappiin jäähtymään, kakku on parasta seuraavana päivänä (ja sitä seuraavana.) 


Laita kuorrute jäähtyneen kakun päälle

Vatkaa 2 dl kermaa vaahdoksi. Lisää joukkoon 50 g suklaatuorejuustoa tai maustamatonta tuorejuustoa. Jos käytät maustamatonta tuorejuustoa, sekoita joukkoon 50 g sulatettua tummaa suklaata. 



sunnuntai 20. tammikuuta 2019

Tammikuun kirjavinkit


Lindsey Kelk: Meillähän oli tauko 

Liv odottaa, että Adam kosisi häntä, mutta tilanne muuttuukin päinvastaiseksi. Parasta kirjassa on se, että se kulkee vuorotellen kummankin näkökulmasta ja näin lukija pääsee kurkistamaan kummankin ajatuksiin. 

Perushauska chick-lit. 



Laura Honkasalo: Vie minut jonnekin

Kolmekymppinen Nella ei oikein saa otetta elämästään. Avopuoliso haluaisi lapsia, pikkusisko elää täydellistä blogielämää ja töissä on yyteet. Nella haluaisi juoda viiniä töiden jälkeen ja haahuilla. 

On mielenkiintoista päästä sellaisen ihmisen ajatuksiin, joka elää täysin erilaista elämää kuin mitä itse elää. 


Henriikka Rönkkönen: Mielikuvituspoikaystävä ja muita sinkkuelämän perusasioita

Kirja, joka on kirjailijan mukaan " täyttä faktaa ja fiktiota. Varmaa on kuitenkin se, että kaikki on tapahtunut. Kerron asiat rehellisesti ja suoraan. Puhun paljon seksitä ja käytän härskejä sanoja." Eli toisinsanoen hauska kirja siitä, millaista on olla sinkku Tinderin aikakaudella.(Ei pelkästää helppoa.)



Amanda Vaara: Yösähköä

Sarjan ensimmäinen osa, Pientä fiksausta vailla, aloitti Venlan tarinan. Venla tekee elämänmuutoksen ja perustaa majatalon sekä näistä kertovan blogin. 


Ensimmäinen osa oli hyvä, tämä toinen ei oikein tuonut mitään uutta. Kuitenkin sellainen kirja, jota lukee silloin, kun ei jaksa isommin pohdiskella. 



Josie Silver: Ole minun

Epäuskottava ja turhan pitkä rakkaustarina. Jotenkin en päässyt tähän kirjaan yhtään mukaan. 

Laurie rakastuu mieheen, jonka näkee bussin ikkunasta. Myöhemmin miehestä tulee Laurien parhaan ystävän poikaystävä, mutta Laurien rakkaus ei ole hävinnyt. Kirjan idea on siis mielenkiintoinen, mutta toteutus ontuu. 


Vesa Sisättö: Only in Finland - Suomalaisen järjenkäytön tähtihetkiä

Hauska ja mielenkiintoinen. 


Lisää kirjavinkkejä: 






tiistai 15. tammikuuta 2019

Muoviton talo



postaus tehty yhteistyössä Kero hirsitalot oy, linkkien klikkaamisesta ei tule minulle tuloja




Muovi. Edullinen materiaali, josta on helppo tehdä vaikka mitä. Materiaali, joka ei maadu ja jota on vaikeaa kierrättää. Materiaali, jota on vaikeaa välttää, vaikka haluaisi. Materiaali, joka jauhautuu pienenpieneksi mikromuoviksi, päätyy vesistöihin ja elimistöihimme. 

Itse valitsen muovin sijasta mieluummin luonnonmateriaaleja. Puu kestää, vaikka kolhiintuisi. Villaa ei tarvitse pestä läheskään yhtä usein kuin keinokuituja. (Ja onko mukavampaa vaatetta kuin villasukat!) Kosmetiikassa ja siivouksessakin luonnonmukaiset tuotteet ovat yhtä toimivia kuin ns tavalliset tuotteet. 

Itse valitsen siis kotiinikin mieluummin muita materiaaleja kuin muovin. En oikein pidä muovisista huonekaluista. Muovi ei ole kodikasta eikä hengittävää. Se ei kaunistu vanhetessaan puun tavoin, päin vastoin. Ja muovista huonekaluista on todella vaikea päästä eroon, kun ne menevät rikki. 

Asumme vanhassa talossa, ja etsiskelin vasta erilaisia ratkaisuja remonttihommiin. Löysinkin suomalaisen talonvalmistajan, joka suunnittelee taloja ilman muovia. Energiatehokkuutta, kotimaisuutta, muovittomuutta ja kauneutta samassa paketissa, kuulostaa hyvältä! 

Muovitontalo eli Kero hirsitalot on kuusamolainen yritys, joka haluaa valmistaa luonnonmukaisia koteja. Pienempi hiilijalanjälki tekisi hyvää varmasti jokaisen omalle tunnolle. 

Erilaiset ekologiset vaihtoehdot ovat koko ajan suositumpia sisustuksessa, vaatteissa, kauneudenhoidossa, siivouksessa ja muussa arjessa, miksei siis taloakin valitsisi luontoystävällisyyden perusteella. 

Kero-ekohirsi on tarpeeksi tiivistä, joten taloihin ei tarvitse laittaa erikseen höyrynsulkumuovia. Rakenne on hengittävä ja pölyämätön, ja sopii allergisellekin hyvin. Hyvä sisäilma on ihan ehdoton vaatimus talolle kuin talolle. 

Jos talon rakenne ei ole hengittävä, sisäilman laatu on täysin riippuvainen ilmanvaihdosta. (Joka voi toimia tai olla toimimatta.) Hengittävyys ei tarkoita sitä, kuinka talon materiaali läpäisee ilmaa, vaan sitä, kuinka talon materiaali sitoo ja haihduttaa kosteutta. Luonnonkuitueriste estää kosteuden tiivistymisen talon rakenteisiin. Ja tämä kuulostaa varmasti kaikista erittäin hyvältä. 

Hyvien ominaisuuksien lisäksi kodissa on tärkeää ulkonäkö. Muovitontalo haluaa ottaa asiakkaan mukaan kodin suunnitteluun, jotta jokainen saisi juuri sellaisen kodin, josta unelmoi. Talon voi tilata avaimet käteen - periaatteella tai osissa, oman osaamisen ja ehtimisen mukaan. 

Muovitontalon sivuilla on mallikuvia niin omakotitaloista, mökeistä kuin muistakin asumuksista, ja nämä tämän postauksen kuvat ovat kaikki heidän taloistaan. Hirsitalo kuulostaa perinteiseltä ja vankalta, mutta ulkoasu voikin olla raikkaan moderni ja kaupunkikuvaan sopiva. Itselleni tuli taas mökkikuume. Pieni musta mökki järven rannassa olisi niin suloinen. Ehdottomasti ilman muovia! 

maanantai 14. tammikuuta 2019

Tarunhohtoinen Vienan Karjala






Televisiosta tuli yksi päivä dokumentti Tarunhohtoinen Vienan Karjala. Vaikka en muuten juuri mitään ohjelmia katso, tämä oli niin mielenkiintoinen, että suosittelen sitä teillekin! 

Vienan Karjala on se paikka, jossa Elias Lönnrot keräsi suurimman osan Kalevalan runoista. Minulla on sukujuuria juuri tuonne, joten olen muutaman kerran elämässäni käynyt joissakin noista pienistä kylistä, joissa aika tuntuu pysähtyneen. Itse sain matkakuumeen Solovetskiin. 

Muutama aikaisempi postaus rajan takaa löytyy seuraavista linkeistä: 




Näihin paikkoihin pääset tutustumaan myös tuon Yle Areenasta näkyvän dokumentin kautta. Tässä postauksessa on kuvia toissakesältä. 

Ensimmäiset kuvat ovat Vuokkiniemestä, josta pääosa Kalevalan runoista on kerätty. Vuokkiniemi oli 2017 suomalais-ugrilainen kulttuuripääkaupunki. 

Osa ihmisistä, jotka karjalan alueella asuvat, puhuvat karjalaa, joka on sen verran lähellä suomen kieltä, että heidän kanssaan pystyy juttelemaan niin, että molemmat ymmärtävät toisiaan. 

Kaksi viimeistä kuvaa ovat Jyskyjärveltä (vanhalta kylältä), joka on kaunis joen varteen rakennettu karjalaiskylä.