keskiviikko 14. maaliskuuta 2018

Lisää liikuntaa, kiitos!




Minä olen välillä ihan kammottavan laiska. Tai itsehän käytän mieluummin adjektiivia mukavuudenhaluinen. (Eikö kuulostakin paremmalta?)

Istuminen ja makaaminen nyt ovat pahaksi ihan kaikille, joten arkeen pitäisi saada lisää liikuntaa. 

Jossain välissä kävin ahkerasti jumpissa ja pumpissa (joka oli suosikkini), mutta kyllästyihin odotteluun. Minua ärsytti käyttää aikaani odottamalla, että jumppa alkaa (ja sinne oli pakko mennä odottelemaan, mikäli mieli sopia mukaan). 

Äärimmäisyyksien ihmisenä lopetin jumpat sitten kokonaan. Typerä ratkaisu, tiedän. 




Liikettä pitäisi silti jotenkin saada. Töissä teen suuren osan töistäni seisten. Toinen työpöytäni on sellainen, jonka saa laskettua ja nostettua. Se on aina sellaisessa asennossa, että voin seistä.

Lenkkeilystä olen pitänyt aina. Se on oikeastaan ainoa liikkumisen muoto, johon en ole koskaan kyllästynyt. Nuorena tanssin ja ratsastin, mutta enää en näistä lajeista pidä. Jumppiin kyllästyin myös siksi, etten halua sitoa itseäni aikatauluihin. Lenkille pääsee onneksi melkein milloin vain. 

Olen ruvennut käymään aiempaa useammin lenkillä. Kesäisin juoksenkin välillä. Lihaskuntoa pitäisi pitää myös yllä. Ja koska rakastan kirjoja, hain apua tähän ongelmaan toki kirjasta. 



Treenaa kotona 10, 20 tai 30 minuuttia (Anna Saivosalmi, kustannus Tammi) sisältää nimensä mukaisesti eri mittaisia harjoituksia kotona tehtäväksi. Selkeät, helpot liikkeet kuvitettuina ohjaavat peruskunnon ylläpitämiseen. 

Kirjassa on 26 erilaista treeniä, joista voi fiiliksen mukaan valita. Osaan tarvitaan käsipainoja tai kahvakuula, mutta osa onnistuu kehon painoa käyttäen.

Olen miettinyt myös valmiita videoita, joita netissä on. Jos sinulla on joku suosikki, vinkkaa minulle!  




  

6 kommenttia:

  1. Täällä rikoskumppani ;) Valiolla oli ainakin joskus sovellus nimeltä Treeniapuri. Siinä valittiin treenin teho ja käytettävissä oleva aika, ja toteutus oli helppoa. Pitäisköhän itekin taas.. hmm..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä pitäisi kokeilla (huom. ehkä).. Onneksi koira (ja aviopuoliso) minua tänäänkin lenkitti. Ehkä jos huomenna sitten lihaskuntoa? Mutta vasta huomenna, tänään ei vaan jaksa.. (Kuin tää aina menee näin?)

      Poista
  2. Mulla on ollut erilaisia liikuntapuuskia elämässäni. Yhteen aikaan ihan himona stepaerobikkasin, yhteen aikaan uin. Olen myös joogannut, käynyt kuntosalilla, ratsastanut, suunnistanut... Yleensä tätä intoilua kestää hetki ja se on sellasta, ettei paljon muuta tekiskään. Ja sitten se loppuu kuin seinään.... Mun on todella vaikea saada itseäni liikkumaan, jos ei olis koiraa niin en varmaan tekis yhtään mitään. Jotenkin niin älytöntä, ettei muutamaa hetkeä päivästänsä saa tsempattua itseään... Mulla olis paperilapulle kirjoitettuna esimerkiksi yksi aivan älyttömän helppo jumppasarja, jonka tekemiseen menee noin 7 minuuttia. Päätettiin alkaa tyttären kanssa sitä tekemään joka ilta. Tehtiin ehkä kaksi kertaa.... Jos siihen saisin vaikka itseni aktivoitua, olisin kyllä jo ihan super-reipas. No, kahtellaan.....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulla on vähän tämä sama, kerta riittää. Ei vain ole motivaatiota. Tällä viikolla ollaan käyty joka ilta lenkillä, kiitos koiralle ja miehelle. Yksin kävely on tosi tylsää. Pitänee taas viikonloppuna yrittää tehdä lihaskuntoakin.

      Teen aina joka viikolle to do -listan, ja siihen laitan myös liikuntakerrat, niin silloin tulee tehtyä edes vähän.

      Poista
  3. Käypä katsomassa sellainen sivusto kuin www.treenaakotona.com olen itse kotijumpannut jo kaksi vuotta sivuston kanssa. Monipuolisia jumppia. Itse olen erityisesti tykästynyt heidän kehonhuolto-ohjelmiinsa.

    VastaaPoista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!