tiistai 6. helmikuuta 2018

5 vinkkiä, joilla saat säästettyä suuria summia ruokalaskussa

Näin vuoden alussa minulla iskee aina säästövimma. Kulutan jouluun aina suuren summan rahaa (niin ruokiin kuin lahjoihinkin), joten vuoden alussa aloitan aina säästökuurin. 

Kokosin tähän kuusi helposti toteutettavaa vinkkiä, joilla olen saanut parsittua talouteni taas kasaan. Säästöt kertyvät pienistä puroista, eli vaikka yksittäinen valinta saattaa tuntua merkityksettömältä, ei se sitä loppujen lopuksi ole. Näillä vinkeillä voi säästää suuria summia. 



- Syömme ruokaa pakastimesta ja kaapeista. Niihin kertyy yllättävästi sellaista, mikä helposti jä käyttämättä. 

- Teemme ruuan suurimmaksi osaksi itse. 

- Syömme myös jämät. Viikonloppuna tein perunamuusin lopusta perunarieskaa ja pakastan pienetkin annokset. 

- Teen budjetin jokaiselle kuukaudelle. Myös ruokaan menevä raha on päätetty, ja sitä summaa ei ylitetä. 

- Suunnittelen ruokalistan viikoksi eteenpäin, ja ostan kaiken mahdollisen kerralla. Haen viikon aikana enintään maitoa lähikaupasta. (Näin vältyn heräteostoksilta.) Näitä ruokalistoja (+ohjeita) löydät seuraavista linkeistä: 





Mitä vielä? Lisää vinkkisi tähän! 

Lue lisää: 


4 kommenttia:

  1. Meillä ei toimi tuo ruokalista ollenkaan. Ruokahävikkiä hyödynnetään paljon. Käytän esimerkiksi munankuoret, juuresten kuoret, kaffeporot, sitrushedelmien kuoret, sipulinkuoret uudelleen.
    Tällä tavoin on säästäynyt iso määrä rahaa monessa muussakin asiassa kuin ruoassa.
    Erittäin hyvät vinkit olet kirjoittanut ylös.

    VastaaPoista
  2. Miten tai oikeastaan mihin käytät nuo munan- ja juurestenkuoret? Kahvinporot? Jos et siis tarkoita kompostointia. (Meillä on muuten komposti, mutta olen huomannut, etten ole lainkaan kompostoija luonteeltani.)

    VastaaPoista
  3. Mä en varsinaisesti mieti säästämistä mutta olen aina pyrkinyt minimoimaan ruokahävikin joko pakastamalla jämät tai tumppaamalla ne johonkin ruokaan. Esim. Tummuneet banaanit voi pakastaa kuorettomina ja syödä myöhemmmin makupaloina tai laittaa smoothieen. Ruokahävikin pienentämiseksi ostan välillä valmiiksi silputtuja kasviksia sillä esim wokkia varten ei kahden taloudessa kannata ostaa kaikkia aineita erikseen. Hyödynnän myös kauppojen tarjouksia ja pakastan alella myytyjä lähellä viimeistä myyntipäivää olevia "parempia"lihoja joita en välttämättä ostaisi normaalihinnalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin koitan välttää ruokahävikkiä, ja aika hyvin me tässä onnistutaan. Suurin ongelma on väsymys, jos väsyttää, ei jaksa tehdä salaattia. Eikä syödä sellaisenaankaan jotain salaatinloppua. Olen oikein hyvä pakastamaan kaikkea, esimerkiksi tänään otan pakastimesta purjoa poropiirakkaa varten.

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!