keskiviikko 30. elokuuta 2017

Hei ope, kannusta! Liikuta!

Tämä teksti on kirjoitettu erityisesti niille, jotka toimivat kouluissa oppilaiden kanssa (tai esikouluissa tai muissa paikoissa, missä istutaan ja vietetään aikaa). Kursivoidut tekstit ovat Ps-kustannuksen sivulta. 



Ps-kustannukselta löytyy hyviä ideoita liikunnan lisäämiseksi kouluun. 

Aloitetaan siitä, että istuminen on epäterveellistä. Kouluissa istutaan ihan liikaa. Sari Salon kirja Peppu irti penkistä antaa noin 150 vinkkiä liikunnan lisäämiseen koulupäivään. 

Toki osa ideoista on tuttuja, mutta suurin ahaa-elämys tulee siitä, että liikuntaa ja liikkumista on helppo lisätä ihan mille tahansa tunnille. Itse löysin kirjasta heti parikymmentä ideaa, joita aion kokeilla pian. 

Suosittelen, suosittelen, suosittelen! 

Haluaisitko lisätä toiminnallisuutta tunneillesi?
Jos oppikirjojen ääressä työskentely ei saa oppilaita motivoitumaan, kokeile nostaa peppu irti penkistä! Kun opiskeltavia asioita käsitellään erilaisten pelien ja leikkien avulla, luokkatyöskentelyyn saadaan kaivattua vaihtelua. Oppilaat jaksavat myös keskittyä paremmin, jos välillä lähdetään liikkeelle tai opitaan asioita toimimalla.
Tuntuuko, ettei aika riitä ideointiin ja materiaalien tekemiseen?
Kirjaan on koottu yli 150 valmista ideaa, joissa hyödynnetään monipuolisesti pelejä, leikkejä ja toiminnallisia työtapoja. Mukana on runsaasti ideoita alakoulun oppiaineisiin. Monia tehtäviä voi myös soveltaa eri aineiden välillä. Kaikki kirjan tehtävät on kehitetty ja testattu käytännön oppimistilanteissa, joten näillä vinkeillä ja materiaaleilla saat taatusti uutta innostusta oppimiseen.


Toinen hyvä idea on Huomaa hyvä! - toimintakortit. Pakassa on 30 korttia, joiden avulla etsitään vahvuuksia. Usein oppilaat eivät osaa kehua itseään eivätkä löydä itsestään mitään hyvää. (Vaikka tiedämme, että kaikissa on paljon hyvää.) 

Nämä otan myös käyttöön, sillä hyvä itsetunto on asia, jota kaikkien aikuisen tulisi lapsissa ja nuorissa tukea. Itsetunnon kohoamisen myötä oppimismotivaatio nousee, kun oppilas huomaa, että hän pystyy itse ratkaisemaan ongelmia. 

Meistä kukaan ei synny sen paremmin rehellisyyden kuin itsehillinnänkään mestarina, vaan näitä taitoja on tietoisesti kasvatettava. Tulemme vahvoiksi siinä, mitä teemme paljon; heikennymme siinä, mitä teemme vähän. Esimerkiksi itsesäätelykyvyn on todettu ennustavan koulumenestystä älykkyysosamäärää paremmin. Luonteenvahvuuksiin keskittyvä opetus vaikuttaa oppimiseen pitkäkestoisemmin ja johtaa tyydyttävään elämään todennäköisemmin kuin vain tiedolliseen osaamiseen keskittyvä opetus. Alasta tai ajasta riippumatta menestymme vahvuuksiemme avulla.
Huomaa hyvä! -kirja antaa välineet vahvuusopetuksen toteuttamiseen. Kirjassa esitellään tärkeimmät luonteenvahvuudet ja kerrotaan, missä niiden käyttöä voi havaita ja miten niitä voi harjoitusten avulla vahvistaa.
Vahvuusvaris johdattaa lapset ja nuoret löytämään omat luonteenvahvuutensa! Huomaa hyvä! -toimintakorteissa esitellään tiivistetysti, mitä 26 luonteenvahvuutta ovat, miten ne voi havaita ja kuinka niitä voi vahvistaa itsessään. Näiden käytännöllisten korttien ja Huomaa hyvä!-kirjan avulla autat lapsia ja nuoria löytämään omat luonteenvahvuutensa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!