sunnuntai 3. helmikuuta 2019

Ruokasuunnittelua


Letut

Sekoita 5 dl maitoa + 5 dl vettä + 3 munaa + ½ tl suolaa + 1 tl sokeria + 3 dl vehnäjauhoja + 2 rlk ruokaöljyä. 

Anna taikinan turvota puoli tuntia. 

Paista voissa paistinpannulla. 


Pestokana

Keitä jyväpastaa (ohjeen mukaan) ja paista kanasuikaleet paistinpannulla. Sekoita suolalla ja mustapippurilla maustetut kanasuikaleet valmiin pastan joukkoon. Lisää muutama ruokalusikallinen vihreää pestoa (parasta on Barillan Pesto Genevese) sekä fetajuustoa. (Ja jos pidät tomaatista, niin kirsikkatomaatit sopivat tähän myös hyvin!)


Soodaleipä 

Sekoita 4½ dl vehnäjauhoja + 1 dl sämpyläjauhoja + 1 tl soodaa + ½tl suolaa. 
Lisää 1 kananmuna + 2 dl piimää + ½dl rypsiöljyä. 
Sekoita tasaiseksi taikinaksi. 

Muotoile taikina leiväksi leivinpaperin päälle pellille.

Paista 200 asteessa noin 20 minuuttia.  


Tacovuoka

Lado ainekset uunivuokaan päällekkäin:

500g tomaattimurskaa (mausta valkosipulilla ja oreganolla)
paloiteltu paprika (makea suippopaprika)
200g ranskankermaa
400g ruskistettua ja maustettua jauhelihaa 
(itse korvaan puolet jauhelihasta soijarouheella)
viipaloituja jalapenoja
aurajuustoa murusteltuna
juustoraastetta

Laita 20 minuutiksi 200 asteiseen uuniin. 

***

Ruokasuunnittelua ja kaupassakäyntiä helpottaa ruokalista. Olen koonnut listaan ne ruuat, joita meillä useimmiten syödän. Toki välillä tulee jotain listan ulkopuolelta. 

Valitsen listalta ruuat viikoksi kerrallaan. Lapsetkin saavvat toivoa, mitä haluavat seuraavalla viikolla syödä. Toki listasta poiketaan, jos ei yhtään tee jotain mieli tai tekeekin mieli jotain muuta. Mutta yleensä mennään listan mukaan. Eikä koskaan tule hetkeä, etten keksisi, mitä tänään syödään. Kaikkia listan ruokia ei välttämättä ennätetä kuukauden aikana syödä, mutta sehän ei haittaa. 

Ruokien järjestys riippuu myös siitä, milloin tulen töistä kotiin. Kun minulla on pidempi päivä, teen nopeammin valmistuvaa ruokaa. Viikonloppuisin teen isotöisemmät ruuat. Vaihtelemme ruuanlaittovuoroa mieheni kanssa myös sen mukaan, kumpi on kotona aiemmin. 

Koitan tehdä ostokset kerran viikossa niin, että tarvikkeet löytyvät pakastimesta tai jääkaapista, niin ettei lähikaupasta tarvitse hakea kuin maitoa. 

Listan ansiosta ruuissa on vaihtelua, eikä tule syötyä yhtä ja samaa viikosta toiseen. 

Seuraavissa linkeissä pari listaa: 



2 kommenttia:

  1. Ihania vinkkejä, kiitos. Sainpa pari ruokaa ensi viikolle, kun on taas lapsiviikko!! Kohta avaan innolla kuukauden ruokalistasi.
    JA moi, olen uusi lukijasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi P! Kiva kun tulit, ja kiva, että tästä postauksesta oli hyötyä!

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!